Villkor och information



Om oss

Längta Hem är ett familjeföretag som är registrerat som Casa Retail AB med organisationsnummer 556905-1336 och innehar F-skattesedel. Om du vill komma i kontakt med Längta Hem gör du det enklast via e-post: info@langtahem.se




Köpvillkor

uppdaterat 2018-05-24

Casa Retail AB bedriver verksamheten för Längta Hem, langtahem.se som i köpvillkoren härefter anges som Längta Hem.
Hos Längta Hem finns inget minimibelopp för beställningar. Vi vill däremot att du är 18 år när du handlar hos oss. 
För att kunna beställa varor från Längta Hem måste du ange e-mailadress och telefonnummer som kan ta emot sms. Detta är våra kontaktkanaler till dig och det är därför viktigt att du anger rätt kontaktuppgifter. Utan korrekt e-mailadress kan vi inte kontakta eller informera dig om hur leveransen av dina varor fortlöper. Utan telefonnummer som kan ta emot sms, kan vi inte erbjuda dig avisering när ditt paket eller varubrev har nått uthämtningsstället.
När du har lagt en beställning hos oss får du en orderbekräftelse via e-post med information om din beställning. Kontrollera alltid orderbekräftelsen för att se att allt blivit rätt i din beställning. Om du har några frågor är du välkommen att kontakta oss på info@langtahem.se.

Pris

Priserna på Längta Hems hemsida uppdateras i realtid och visas inklusive moms. Priserna är angivna i svenska kronor och frakt, postförskottsavgift och eventuellt fakturaavgift tillkommer på varje beställning

Betalningssätt

Vi kan erbjuda betalning via nedanstående betalsätt.

Kortbetalning och bank

Betalning sker enkelt och säkert med Payson. Även om du inte har ett Paysonkonto sedan tidigare kan du snabbt göra transaktionen via Payson. Payson samarbetar med VISA, MasterCard samt alla svenska banker som erbjuder direktbetalningar, Swedbank, Handelsbanken, SEB och Nordea.

Paypal

Via Paypal kan du använda Visa, MasterCard, Discover och American Express för att göra dina betalningar.

Postförskott

Du kan i vissa fall också handla mot postförskott, dvs att du betalar kontant när du löser ut paketet hos PostNords ombud. Tjänsten postförskott tillhandahålls av PostNord Sverige AB och kostar för närvarande 95 kr.

Faktura

Vid val av faktura skickas den vanligtvis med i paketet tillsammans med din beställning. Betalningsvillkoren är 14 dagar och en aviavgift om 29 kr per faktura tillkommer.
Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Då kommer du få en kopia på kreditupplysningen per post. Personuppgifter hanteras i enlighet med gällande lagstiftning.
Vid försenad betalning utgår påminnelseavgift med det belopp som är tillåtet enligt lag f.n. 60 kr samt dröjsmålsränta med 2 % per månad.  

Leveranssätt

Längta Hem använder sig av DHL eller PostNord för leverans beroende på vårt val av fraktleverantör. Din order levereras till ditt närmsta utlämningsställe, antingen PostNords ombud eller DHL Service Point om kollit väger under 20 kg. Vid större försändelser skickas varorna med andra fraktsätt. Observera att hemkörning inte ingår i fraktpriset.

Fraktkostnader 

Fraktavgift tillkommer på samtliga order.
Fraktavgiften är från 59kr inkl. moms per order.
Vid leverans mot postförskott tillkommer PostNords avgift för detta, f.n. 95kr inkl. moms.

Leverans 

Order av vara som finns i lager, packas så snart din order är mottagen och godkänd. Orderbekräftelse skickas endast per e-post och då till den epostadress du angivit i kassan. Längta Hem kan tyvärr ej delleverera beställningen. 
Leveranstiden är efter godkänd order normalt inom 2-3 dagar men senast efter 7 arbetsdagar.
Om det är semestertider eller av andra skäl skulle ta längre leveranstid så finner du information om detta på langtahem.se. Alternativt kontaktar vi dig så att du har möjlighet att ta ställning till om din beställning fortfarande är aktuell. Leverans sker f.n. endast inom Sverige.
Ej utlösta paket debiteras en avgift om f.n. 349 kr inklusive moms för att täcka Längta Hems kostnader för frakt och administration. 

Ångra köp 

Du har enligt Lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (2005:59) ångerrätt på varan i 14 kalenderdagar från den dag som detta avtal godkändes. Plomberade varor omfattas av ångerrätten endast om plomberingen är obruten. Vid retur av vara förbehåller vi oss rätten att göra ett värdeminskningsavdrag om varans status har förändrats i sådan mån att den inte längre går att sälja till en annan kund utan att göra avdrag på försäljningspriset.

Ångerrätten börjar löpa från den dag som du mottagit varan. Vid delleverans gäller 14 dagar efter att du har mottagit den sista varan på din order.

Längta Hem betalar tillbaka erlagt köpbelopp senast 14 kalenderdagar efter att besked om ångerrätt meddelats, eller senast 5 arbetsdagar från att returnerad vara kommit Längta Hem tillhanda. Du står själv för kostnaden av returfrakten och skall alltid returnera ångrad vara i originalförpackning med tillhörande emballage till Längta Hem. Vid retur skall sedvanliga fraktsätt användas och är införstådd med om valt fraktsätt orsakar oskäliga kostnader för Längta Hem, kan du komma att bli ersättningsskyldig för dessa.

För att använda ångerrätten kontakta oss alltid på info@langtahem.se innan du returnerar varan. Du erhåller då ett Returnummer för att underlätta returhanteringen. Ett sådan returnummer är giltig i 14 kalenderdagar från att det tilldelats.

Ange om du vill ha beloppet insatt på Bankgiro eller på bankkonto i svensk bank. Skicka returen inte mot postförskott då denna inte kommer att lösas ut.

Undantag då ångerrätten inte gäller:
  - Livsmedel, till exempel kaffe, te, choklad, godis
  - Specialtillverkade varor som tillverkats enligt dina specifika önskemål

Slutsåld vara

Om varan du beställt är slutsåld kontaktar vi dig och meddelar när varan kommer in till butik igen. Du kan då välja mellan att behålla eller makulera din order.

Reklamationer

Är någon Produkt felaktig ska den reklameras till oss senast inom 14 dagar från det att du mottagit den. Vid reklamation kontaktar du oss på info@langtahem.se. Uppge då order eller fakturanummer och orsak till reklamationen för att få ett returnummer från oss.
Observera att erhållande av returnumret inte innebär godkänd reklamation. Efter mottagande av returnumret bör varan skickas till Längta Hem inom 14 dagar.

Returer bör lämpligen återsändas i originalförpackning eller annan för varan lämplig förpackning, samt väl förpackade i av posten godkänt ytteremballage (exempelvis brun wellpappkartong). 

Vid godkänd reklamation är vår policy att du får en ny vara. Om varan har utgått betalar vi tillbaka beloppet eller så kan du välja att byta mot en annan vara.

Returadress:
langtahem.se / Casa Retail AB, Tvärvägen 3, 122 33 Enskede.

Om varan är transportskadad bör den anmälas samma dag som du tar emot leveransen. Skadeanmälan görs antingen till PostNord via telefon 020-23 22 21 alternativt DHL 0771-345 345 beroende på vilken fraktleverantör som använts. Skicka också information till info@langtahem.se om paketet blivit skadad, ange då sändningsnummer som står på försändelsen. Du bör under inga omständigheter lösa ut ett paket som ser skadat ut, även om du tror att innehållet är oskadat! Om du upptäcker skadan först efter att du öppnat paketet reklamerar du omedelbart till Längta Hem och den fraktleverantör som försändelsen skickats med antingen PostNord alternativt DHL till ovan telefonnummer.

Personuppgiftspolicy

Längta Hem värnar om din integritet. På langtahem.se kan du läsa om hur vi behandlar de personuppgifter som du lämnar till oss och vilka rättigheter du har.